Cholesterol

je nezbytným pro vývoj kuřecího embrya i pro normální funkci lidského organismu.
Nedostatek cholesterolu snižuje hladinu serotoninu v mozku a vyvolává agresivitu a deprese.
Vejce nezvyšují rizika kardiovaskulárních chorob, neboť mají pozitivní vliv na poměr LDL a HDL cholesterolu. Celkový obsah cholestorolu u 60g vejce (velikost M) je přibližně 224mg.
Pro zdravé jedince nepředstavuje konzumace 1-2 vajec denně žádné rizikopokud není v jejich stravě nadměrný příjem jiných zdrojů cholesterolu a nasycených mastných kyselin.

Denní doporučená dávka

pro dospělé osoby 300mg
pro děti a ohrožené osoby 100mg
Ke snížení obsahu cholesterolu ve vejcích v posledních letech přispěly nově vyšlechtěné linie nosnic, které se vyznačují nižší produkcí cholesterolu, zvýšení intenzity snášky a změny v recepturách krmných směsí. 
Na obsah cholesterolu má dále vliv stáří nosnice (mladší produkují cholesterolu více) a způsob chovu (v domácích malochovech bývá obsah cholesterolu vyšší než ve velkochovech). 
Vyšší obsah cholesterolu je u vajec vodní drůbeže a krůt. U křepelčích vajec je nižší obsah cholesterolu dán pouze nižší hmotností křepelčího vejce (11 g) oproti slepičímu (60 g). Po přepočtu na 100 g žloutku je obsah cholesterolu v křepelčích vejcích srovnatelný nebo často i vyšší než v slepičích vejcích.

O vajíčkách

Vejce patří mezi potraviny s nejvyváženějším obsahem nutričně významných látek a zároveň i s vysokou stravitelností vaječných bílkovin (98 - 100%). Vaječné bílkoviny jsou cenné zejména pro vysoký obsah esenciálních aminokyselin, které jsou nezbytné pro člověka, neboť si je nedokáže sám v organismu syntetizovat.

ENERGETICKÁ HODNOTA

Kolísá podle jeho velikosti. Průměrné vejce (cca 60 g, hmotnostní skupina M) má energetickou hodnotu 332 – 387 kJ. 
Hlavním zdrojem energie je žloutek, na který připadá asi 75 % využitelné energie. Díky vysoké nutriční hodnotě patří vejce mezi nejhodnotnější potraviny. Podle Food Standards Agency není pro většinu lidí (s výjimkou osob trpících hypercholesterolaemií) nutné omezovat spotřebu vajec.
Další významnou skupinou nutričně důležitých látek jsou vitamíny a minerální látky.

Vitamíny

jsou ve vejcích zastoupeny s výjimkou vitamínu C. Ve žloutku je významný a vysoký obsah vitamínů rozpustných v tucích z hydrofilních vitamínů (rozpustných ve vodě) převládají kyselina pantothenová a riboflavin. V bílku jsou přítomné pouze vitamíny rozpustné ve vodě - skupiny B, zejména riboflavin.

Minerály

jsou reprezentovány hlavně vysokým obsahem železa, fosforu, draslíku a zinku, ze stopových prvků je významný např. selen.
Nejvíce diskutovanou složkou vajec jsou tuky nacházející se ve vaječném žloutku a představují asi 2/3 sušiny vaječného žloutku. Bílek tuky neobsahuje. S vaječnými tuky je spojován i cholesterol.
Hladina cholesterolu v organismu je silně závislá na individuálním metabolismu jedince. Stravou ji lze ovlivnit poměrně málo, max. ze 30%. Významný je především způsob transportu cholesterolu ve formě komplexů s lipoproteiny, z nichž LDL podporují usazování cholesterolu v cévách, zatímco HDL transportují cholesterol do jater, kde se mění ve žlučové kyseliny a je z organismu vylučován.
Zemědělská Cítov a.s.
Rychlý kontakt: +420 315 692 022, email: zemcit@post.cz, Cítov čp. 1, Cítov 277 04
Zemědělská Cítov a.s.
Rychlý kontakt: +420 315 692 022, email: zemcit@post.cz, Cítov čp. 1, Cítov 277 04
Zemědělská Cítov a.s.
Rychlý kontakt: +420 315 692 022, email: zemcit@post.cz, Cítov čp. 1, Cítov 277 04